Modele biznesowe w e-commerce, czyli jak zarabiać na sprzedaży w sieci

Trzeba przyznać, że w dużym uproszczeniu, model biznesowy ma ilustrować w jaki sposób firma ma zamiar zarabiać. Generalnie rzecz ujmując modele biznesowe ulegają ciągłym przekształceniom, a duży wpływ na to ma Internet. Oczywiście to, co świetnie działało kilka lat temu, dziś już się nie sprawdza, dlatego trzeba śledzić trendy, które niniejsze opracowanie przybliża. Poniżej znajdziesz krótki poradnik, dotyczący tego, jak zarabiać na sprzedaży w sieci. Przeczytaj go koniecznie!

Zacznijmy jednak od tego, że najczęściej występującymi formatami są business-to-consumer (B2C) oraz business-to-business (B2B). Ten pierwszy ma miejsce wówczas, kiedy dana firma dokonuje transakcji z użytkownikiem prywatnym, jednocześnie będąc inicjatorem transakcji. Przede wszystkim jest to klasyczny przypadek większości sklepów internetowych, w których firmy są stroną inicjującą, poprzez wystawienie na sprzedaż swoich produktów bądź usług. Natomiast druga występuje w momencie, kiedy dwie firmy wchodzą w transakcję między sobą, na przykład Amazon Business, oprócz użytkowników prywatnych, obsługuje także inne firmy i jest inicjatorem transakcji, oferując swoje produkty/usługi biznesowe na sprzedaż.
Poza tym, mniej popularną, jest trzecia opcja tzw. consumer-to-business (C2B), w której to użytkownik prywatny składa ofertę firmom. Oczywiście może to być np. blogger, który oferuje powierzchnię reklamową na swoim blogu, może to być fotograf, który sprzedaje swoje zdjęcia firmom z tzw. fotografią stockową, może to być freelancer, realizujący dany projekt na zlecenie firmy.

Warto wspomnieć o tym, że przykładowo, platforma internetowa Upwork.com gromadzi freelancerów z różnych obszarów i łączy ich z firmami poszukującymi określonych specjalistów do różnych projektów. Natomiast czwarty format to consumer-to-consumer (C2C), a mówimy o nim wtedy, kiedy transakcja realizowana jest pomiędzy dwoma użytkownikami prywatnymi. Chodzi oto, że jej inicjatorem jest jeden z nich, składający określoną ofertę. Przede wszystkim ciekawym przykładem takiego modelu jest platforma 65hours.com. To dzięki niej kojarzeni są użytkownicy, którzy oferują swój czas i umiejętności. Natomiast jeśli na przykład potrzebuję usługi hydraulicznej, mogę za nią zapłacić swoim czasem i zaoferowaniem innej usługi w obrębie własnych kompetencji i specjalizacji np. naprawy komputera. Chodzi oto, że wówczas „deal” realizowany jest bezpieniężnie, na zasadzie wymiany.

Generalnie rzecz ujmując zwykle stosowane są różne kombinacje powyższych formatów. Na przykład Amazon działa z powodzeniem aż we wszystkich czterech obszarach: Amazon Direct obsługuje rynek B2C, Amazon Marketplace umożliwia przeprowadzanie transakcji między dwoma użytkownikami prywatnymi (działając tym samym podobnie jak Allegro, czyli w obrębie C2C) a Amazon Mechanical Turk działa na rynku C2B i łączy kwalifikacje zawodowe użytkowników prywatnych z potrzebami rekrutacyjnymi firm. Przede wszystkim wspomniany wcześniej Amazon Business oferuje produkty i usługi biznesowe innym firmom (B2B).